Viralnet.gr
Viral ή διαδικτυακά μιμίδια * Viral

* Διαδικτυακό μιμίδιο (αγγλ. Internet meme) ή Φαινόμενο του Ίντερνετ (Internet phenomenon) αποκαλείται οτιδήποτε προκαλεί έντονο ενδιαφέρον στους χρήστες του Διαδικτύου και εξαπλώνεται ραγδαίως στον Κυβερνοχώρο. Ο όρος Διαδικτυακό μιμίδιο αποτελεί αναφορά στα μιμίδια, παρόλο που τα τελευταία έχουν μία ευρύτερη έννοια της πολιτισμικής πληροφορίας.

Ένα Διαδικτυακό μιμίδιο, είναι ουσιαστικά η διάδοση ενός αρχείου, ή κάποιου υπερσυνδέσμου από ένα άτομο σε άλλα, με τη χρήση των μέσων του Διαδικτύου (για παράδειγμα email, blogs, χώρους κοινωνικής δικτύωσης, instant messaging, κ.ά.). Το περιεχόμενο του συνήθως είναι χιουμοριστικό. Μπορεί να είναι ένα αστείο, μία φήμη, εικόνες που έχουν υποστεί κάποια επεξεργασία, ιστοσελίδες, κάποιο βίντεο ή animation, ή μία ανορθόδοξη ειδησεογραφική ιστορία κτλ.

Η Μάντισσα της Μαρίνας Σάττι γίνεται το νέο viral hit και διχάζει

Το βίντεο κλιπ του τραγουδιού ανέβηκε στο YouTube πριν 7 μέρες και έχει ήδη 2.350.000 προβολές.

Κάποιοι το αποθεώνουν ως φρέσκο και νέο ήχο, κάποιοι άλλοι το χαρακτηρίζουν μπερδεμένο και χωρίς καμία συνοχή Γιατί όλος αυτός ο ντόρος;

Πρώτον, γιατί είναι μια γλυκύτατη, πιασάρικη σύνθεση που όσο και να σας φαίνεται περίεργο, πατάει σε ηπειρώτικες ηχογραμμές (αυτό κρατήστε το για τη συνέχεια). Δεύτερον, γιατί η ίδια η δημιουργός είναι εμπνευσμένη και ταλαντούχα. Τρίτον, γιατί το βίντεο κλιπ επανασυστήνει τα στενά του κέντρου της Αθήνας, σε μια εποχή που η περιοχή ποινικοποιείται σταθερά από ένα μεγάλο κομμάτι των μέσων μαζικής ενημέρωσης, τα οποία επικουρούν την αντίστοιχη πολιτική στόχευση. «Αν πάρεις αυτοκίνητο, μην πας Εξάρχεια, τα καίνε εκεί». Πόσες φορές ακούγεται αυτή η ατάκα σε αθηναϊκό σπίτι τα τελευταία χρόνια;

Η Σάττι, παιδί σουδανού πατέρα και ελληνίδας μητέρας, το έχει ξανακάνει: οι «Κούπες», η φωνητική διασκευή του κλασικού σμυρνιώτικου τραγουδιού, κοντεύει τις 10 εκατομμύρια προβολές στο Youtube. Κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι κατώτερες από τη «Μάντισσα».

Υπάρχει πολύ έντονη τελευταία η τάση του gentrification, της «αναπαλαίωσης» στα πάντα. Από τα εργαστήρια «παλαίωσης» και ουσιαστικά, ανανέωσης για καινούργια χρήση παλιών επίπλων, μέχρι τις συλλογικές αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις σε παλιές γειτονιές, αλλά και στην ίδια τη μουσική. Στο ροκ εν ρολ και την πιο «δεινοσαυρική» εκδοχή του, το χαρντ ροκ των ‘70s έχει επανακάμψει με όχημα τις (πολλές) σκανδιναβικές μπάντες που «το ζούνε» με τα λεβέντικα ακόρντα. Αρκετές από αυτές είναι πραγματικά εξαιρετικές. Από την τάση δεν θα μπορούσε να γλιτώσει η παραδοσιακή μουσική. Είτε ως λεία σε χίπστερ ορέξεις αναζήτησης μιας διαφορετικότητας που επί της ουσίας δεν υπάρχει είτε ως μια δημιουργική διέξοδος, μια «ειλικρινής αντιγραφή» από τα έτοιμα.

Η «Μάντισσα» δεν είναι μόνο αυτά όμως. Αν αύριο-μεθαύριο δείτε τίποτε συνδαιτημόνες να μιμούνται σκηνές από ταινίες του Μπόλιγουντ ενώ η ορχήστρα παίζει ηπειρώτικα, να ξέρετε ότι η «Μάντισσα» θα φταίει. Όχι με την έννοια της ατομικής, συνειδητής ευθύνης του δημιουργού, αλλά με τον τρόπο που περιγράφει ο Στιούαρτ Χωλ για την πρόσληψη του πολιτισμού και την «κωδικοποίησή» του από το κοινό.

Πίσω όμως στην Σάττι και το εγχείρημα: ίσως να μην έχει υπάρξει κάτι πιο έξυπνο, χαριτωμένο και πιασάρικο τα τελευταία χρόνια στην ελληνική μουσική καθημερινότητα, από αυτό το κομμάτι. Φτιαγμένο πάνω σε πολύ ασφαλείς οδούς, στη νοσταλγία της Αθήνας και την επανοικειοποίηση των «σκοτεινών της δρόμων», που τη μέρα όμως είναι ολόφωτοι και δεν φοβούνται κανένα, πάνω επίσης στον ορισμό του όρου «φρέσκα πρόσωπα» που τόσο έχει μπαγιατέψει πλέον όπου αλλού χρησιμοποιείται, πάνω σε μια πολυπολιτισμικότητα του συρμού μεν, αλλά και αυτή που αν τελικά πειράζει μερικούς-μερικές, τότε ο κασιδιαριασμός, φανερός και υπαινικτικός, δεν τούς είναι ξένος.

Από αυτή τη gentrification μουσική γενιά, δεν προτιμάω τη Μαρίνα Σάττι, αλλά τους VIC, τους Samsara Blues Experiment, τους Graveyard κ.ο.κ. Στη «Μάντισσα» όμως, έχω προσθέσει τρεις-τέσσερις προβολές, στο 1 εκατομμύριο και κάτι που μετράει σήμερα, 23 Μάη…

Η Μαρίνα Σάττι γεννήθηκε στις 26 Δεκεμβρίου του 1986 στην Αθήνα από πατέρα Σουδανό και μητέρα Ελληνίδα. Μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης κι από μικρή ασχολήθηκε με το πιάνο έχοντας ως δασκάλα την Ρίκα Δεληγιαννάκη. Τον Σεπτέμβριο του 2004, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα προκειμένου να σπουδάσει Αρχιτεκτονική στο Ε.Μ.Π., ενώ παράλληλα σπούδαζε κλασικό τραγούδι, θέατρο και χορό. Στα επόμενα πέντε χρόνια πήρε δίπλωμα κλασικού τραγουδιού με τον βαρύτονο Πάνο Δήμα (1ο βραβείο-άριστα παμψηφεί), πτυχίο κλασικού πιάνου κι ανώτερων θεωρητικών. Αργότερα, κέρδισε υποτροφία για το Berklee College of Music, από το οποίο αποφοίτησε το 2011 με εξειδίκευση στο Contemporary Writing and Production (σύγχρονη ενορχήστρωση και παραγωγή) και Film Scoring.

Ως τραγουδίστρια, έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως: Bobby McFerrin, Wayne Shorter, Danilo Perez, Patrice Rushen, Peter Herbolzheimer, Zebra Omnes, Simon Shaheen, Μάριος Φραγκούλης, Αλέκα Κανελλίδου, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Χρήστος Θηβαίος, και πολλούς άλλους. Το 2007, τραγούδησε το τραγούδι Sugartown στην ομώνυμη ταινία του Κίμωνα Τσακίρη (Βραβείου κοινού στο Β’ Φεστιβάλ Κοινού Κύπρου) ενώ δύο χρόνια μετά, το 2009, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην ευρωπαϊκή περιοδεία της European Jazz Orchestra (EBU). Επιπλέον, το 2010, τραγούδησε στο Kennedy Center (Washington DC) με το World Jazz Nonet.

Ως ηθοποιός, έχει εμφανιστεί στις τηλεοπτικές σειρές Γ4 του Alpha TV και Steps στον ANT1 καθώς και σε πολλές θεατρικές παραστάσεις όπως: Shrek the Musical, Ο Βιολιστής στη Στέγη, Το Μαγαζάκι του τρόμου, Ιππόλυτος, Τραχίνιες, Εκκλησιάζουσες κ.α.

Έχει συμμετάσχει, επίσης, και σε διάφορες μεταγλωττίσεις ταινιών της Disney, της Mattel (Barbie) κ.α. Οι πιο γνωστοί ρόλοι που έχει μεταγλωττίσει είναι αυτός της Άριελ, της μικρής γοργόνας, στην τρίτη ταινία της τριλογίας, στο τραγουδιστικό κομμάτι, καθώς επίσης και η Βαϊάνα, η πιο πρόσφατη πριγκίπισσα της Disney, στους διαλόγους και τα τραγούδια.

Τα τελευταία χρόνια συνθέτει μουσική για διαφημιστικά spot, θεατρικά έργα και ταινίες μικρού μήκους ενώ το 2016 κυκλοφόρησε το πρώτο της single, μια διασκευή του μικρασιατικού τραγούδι “Θα Σπάσω Κούπες”.

Επιμέλεια: Viralnet.gr